WITWASPREVENTIE WET (WWPW)

 

 

Sedert de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, valt ook ons kantoor, wanneer wij bepaalde werkzaamheden ten behoeve van cliënten uitoefenen, onder het preventieve luik van de witwaswetgeving.

Deze wetgeving is erop gericht het witwassen en de financiering van terrorisme tegen te gaan en legt met dat doel ook aan advocaten dwingende verplichtingen op, waarvan de niet-naleving kan leiden tot tuchtsancties en administratieve geldboetes voor de betreffende advocaat.

 

1.     Preventie

 

Vooreerst zijn wij gehouden onze cliënten te identificeren en een aantal stukken ter staving van de identiteit op te vragen en te bewaren. Tijdens de hele duur van de cliëntenrelatie worden wij onderworpen aan een waakzaamheidsplicht die ertoe kan leiden dat bijkomende informatie vereist is. Deze informatie en waakzaamheidsverplichting geldt ook t.a.v. de lasthebbers van onze cliënten. Wordt de door ons gevraagde informatie en medewerking niet verleend dan behouden wij ons het recht voor de samenwerking te beëindigen.

 

2.     Meldingsplicht stafhouder

 

Wanneer wij bij de uitoefening van de door de wet beoogde werkzaamheden feiten vaststellen waarvan wij weten of vermoeden dat zij verband houden met het witwassen van geld of met de financiering van terrorisme, moeten wij dit melden aan de Stafhouder behalve wanneer de werkzaamheid van ons kantoor zich uitstrekt tot het bepalen van de rechtspositie van onze cliënt of tot de verdediging of vertegenwoordiging van de cliënt i.v.m. een rechtsgeding.

 

Het is de Stafhouder die beslist of de ontvangen informatie door hem al dan niet wordt doorgegeven aan de Cel voor Financiële Informatieverwerking. Deze verplichtingen doen uiteraard geen afbreuk aan het beroepsgeheim tussen de advocaat en zijn cliënt.

 

3.     Contanten

 

Tevens delen wij u mee dat het, ingevolge de geldende reglementering ter zake, verboden is om betalingen in contanten te ontvangen voor meer dan 3 000 euro.

 

4.     Bewaring van uw gegevens

 

Wij hebben de wettelijke verplichting uw dossier bij te houden gedurende 5 jaar. Deze bewaartermijn wordt verlengd naar 10 jaar vanaf 2020.

Na het verstrijken van deze termijnen worden uw persoonsgegevens gewist en vernietigd.